Submenu

Waardegedreven zorg mist passende financiële prikkels

Frederique Nagtegaal ♛ 21-12-2021
916 keer bekeken 0 reacties

Meer ruimte voor persoonlijke behandeling van patiënten vraagt iets van de flexibiliteit en sturing van zorgorganisaties en zorgverzekeraars. Soms zijn meer of langere gesprekken nodig voorafgaand aan een behandeling, waardoor de behandeling of nazorg effectiever of efficiënter is. Samenwerking organiseren we steeds meer in de keten of in netwerken om de patiënt heen. Hoe kunnen we binnen bestaande kaders gezamenlijk de juiste ruimte en focus creëren?

Uitkomsten van zorg

We gaan op zoek naar manieren om patiëntgerapporteerde en/of klinische uitkomsten een belangrijkere plek te geven bij het inrichten van de zorg. We kijken daarbij of contractafspraken niet (alleen) over volume kunnen gaan, maar juist ook over de uitkomsten van zorg. Zo kan leren en verbeteren beter worden beloond en komt de uitkomst van zorg nog meer centraal te staan.

Voorbeelden

Er zijn steeds meer voorbeelden in Nederland waarin wordt geëxperimenteerd met meer uitkomstgericht organiseren en/of inkopen. Het leren van deze voorbeelden gebeurt nog beperkt. We inventariseren en analyseren allerlei verschillende voorbeelden. Innovatieve afspraken tussen zorgaanbieder en verzekeraar, nieuwe manieren van organiseren/samenwerken binnen (en/of tussen) zorgaanbieders (in de keten) én combinaties daarvan nemen we onder de loep. Zo ontwikkelen we bouwstenen van best practices voor effectieve, innovatieve organisatie- en contractvormen.

Aanpak en uitgangspunten werkgroep

De werkgroep voor dit thema brengt kansrijke initiatieven bij elkaar en legt verschillende organisatie- en contractvormen naast elkaar om zicht te krijgen op wat wel en wat niet werkt. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) neemt hierin het voortouw. We zoeken naar succes- en faalfactoren en naar de meest effectieve manieren om continu leren en verbeteren te stimuleren. Uiteindelijk leveren we concrete handvatten op voor toepassing in de praktijk.

Doelen

  • Laten zien wat er mogelijk is: inventariseren en bundelen.
  • Ontdekken wat echt werkt: analyseren inhoud, vorm en implementatie.
  • Dat wat werkt vertalen naar bouwstenen.
  • Anderen inspireren hiermee aan de slag te gaan.
  • Een grote slag maken naar toepassing in de praktijk.
  • Eventuele praktische belemmeringen inzichtelijk maken.

Daniëlle Cattel van Erasmus School of Health Policy and Management onderzoekt in haar proefschrift alternatieve bekostigingsmodellen om waarde in de zorg te stimuleren. Haar onderzoek laat zien dat het essentieel is om financiële prikkels voor zowel verzekerden als zorgaanbieders te hervormen.

Gebeurt dat niet, dan riskeer je ongewenst gedrag met onder andere onnodige zorg tot gevolg.

Hervormen financiële prikkels

Een essentieel onderdeel van waardegedreven zorg, is het hervormen van de financiële prikkels voor verzekerden en zorgaanbieders. Onderzoek laat zien dat huidige prikkels niet goed werken, terwijl duidelijk is dat mensen sterk kunnen reageren op financiële prikkels. Toch is weinig bekend over hoe alternatieve financiële prikkels er idealiter uit zouden moeten zien.

Proefschrift

In haar proefschrift geeft Cattel inzicht in vormgeving van alternatieve, waardegedreven financiële prikkels en in de bijbehorende afwegingen. Uit het onderzoek komt naar voren dat het huidige eigen risico niet uitnodigt tot kostenbewust gedrag voor verzekerden met hoge verwachte zorgkosten, zoals chronisch zieken. Het eigen risico zou slimmer kunnen worden vormgegeven, bijvoorbeeld door het eigen risico te koppelen aan de verwachte zorgkosten van de verzekerde. 

Lees het volledige artikel op de website van de Erasmus universiteit.

Afbeeldingen

Waarderen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.