Submenu

Kees Ahaus: ‘Bekostiging moet bovenaan de waardegedreven zorgagenda’

Frederique Nagtegaal ♛ 13-01-2022
1449 keer bekeken 0 reacties

Meer ruimte voor persoonlijke behandeling van patiënten vraagt iets van de flexibiliteit en sturing van zorgorganisaties en zorgverzekeraars. Soms zijn meer of langere gesprekken nodig voorafgaand aan een behandeling, waardoor de behandeling of nazorg effectiever of efficiënter is. Samenwerking organiseren we steeds meer in de keten of in netwerken om de patiënt heen. Hoe kunnen we binnen bestaande kaders gezamenlijk de juiste ruimte en focus creëren?

Uitkomsten van zorg

We gaan op zoek naar manieren om patiëntgerapporteerde en/of klinische uitkomsten een belangrijkere plek te geven bij het inrichten van de zorg. We kijken daarbij of contractafspraken niet (alleen) over volume kunnen gaan, maar juist ook over de uitkomsten van zorg. Zo kan leren en verbeteren beter worden beloond en komt de uitkomst van zorg nog meer centraal te staan.

Voorbeelden

Er zijn steeds meer voorbeelden in Nederland waarin wordt geëxperimenteerd met meer uitkomstgericht organiseren en/of inkopen. Het leren van deze voorbeelden gebeurt nog beperkt. We inventariseren en analyseren allerlei verschillende voorbeelden. Innovatieve afspraken tussen zorgaanbieder en verzekeraar, nieuwe manieren van organiseren/samenwerken binnen (en/of tussen) zorgaanbieders (in de keten) én combinaties daarvan nemen we onder de loep. Zo ontwikkelen we bouwstenen van best practices voor effectieve, innovatieve organisatie- en contractvormen.

Aanpak en uitgangspunten werkgroep

De werkgroep voor dit thema brengt kansrijke initiatieven bij elkaar en legt verschillende organisatie- en contractvormen naast elkaar om zicht te krijgen op wat wel en wat niet werkt. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) neemt hierin het voortouw. We zoeken naar succes- en faalfactoren en naar de meest effectieve manieren om continu leren en verbeteren te stimuleren. Uiteindelijk leveren we concrete handvatten op voor toepassing in de praktijk.

Doelen

  • Laten zien wat er mogelijk is: inventariseren en bundelen.
  • Ontdekken wat echt werkt: analyseren inhoud, vorm en implementatie.
  • Dat wat werkt vertalen naar bouwstenen.
  • Anderen inspireren hiermee aan de slag te gaan.
  • Een grote slag maken naar toepassing in de praktijk.
  • Eventuele praktische belemmeringen inzichtelijk maken.

Qruxx interviewde Kees Ahaus, hoogleraar Health Services Management & Organisation bij Erasmus School of Health Policy & Management: "In veel verbeterteams weet men te weinig wat de echte kosten zijn. Dat moet veranderen. Het bespreken van PROMs in de spreekkamer staat ook nog in de kinderschoenen."

Wat zijn goede voorbeelden als het om waardegedreven zorg gaat?

“Een mooi voorbeeld van ziekenhuisoverstijgend denken en integrale samenwerking is het waardegedreven initiatief rond de zorg voor mensen met een beroerte in Rotterdam, waar onder aanvoering van Erasmus MC ziekenhuizen, revalidatiezorg, ouderenzorg en huisartsen nauw samenwerken."

Lees het volledige artikel op de website van Qruxx.

Landelijke conferentie generieke PROMs

Wil je meer weten over PROMs? Binnenkort kun je je aanmelden voor de landelijke conferentie generieke PROMs. Lees meer in de agenda.

Meepraten?

Praat je mee over wat er in 2022 moet gebeuren om uitkomstgerichte zorg beter op de kaart te zetten? Communityleden kunnen gebruikmaken van de discussiegroepen. Nog geen communitylid? Bekijk de voordelen en meld je aan!

Podcast

Heb je de podcast met Kees Ahaus al beluisterd? Je vindt 'm hier op het platform: Wat is (er nodig voor) uitkomstgerichte zorg?

Afbeeldingen

Waarderen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.