Submenu

Organiseren en betalen

Meer ruimte voor persoonlijke behandeling van patiënten vraagt iets van de flexibiliteit en sturing van zorgorganisaties en zorgverzekeraars. Soms zijn meer of langere gesprekken nodig voorafgaand aan een behandeling, waardoor de behandeling of nazorg effectiever of efficiënter is. Samenwerking organiseren we steeds meer in de keten of in netwerken om de patiënt heen. Hoe kunnen we binnen bestaande kaders gezamenlijk de juiste ruimte en focus creëren?

Uitkomsten van zorg

We gaan op zoek naar manieren om patiëntgerapporteerde en/of klinische uitkomsten een belangrijkere plek te geven bij het inrichten van de zorg. We kijken daarbij of contractafspraken niet (alleen) over volume kunnen gaan, maar juist ook over de uitkomsten van zorg. Zo kan leren en verbeteren beter worden beloond en komt de uitkomst van zorg nog meer centraal te staan.

Voorbeelden

Er zijn steeds meer voorbeelden in Nederland waarin wordt geëxperimenteerd met meer uitkomstgericht organiseren en/of inkopen. Het leren van deze voorbeelden gebeurt nog beperkt. We inventariseren en analyseren allerlei verschillende voorbeelden. Innovatieve afspraken tussen zorgaanbieder en verzekeraar, nieuwe manieren van organiseren/samenwerken binnen (en/of tussen) zorgaanbieders (in de keten) én combinaties daarvan nemen we onder de loep. Zo ontwikkelen we bouwstenen van best practices voor effectieve, innovatieve organisatie- en contractvormen.

Aanpak en uitgangspunten werkgroep

De werkgroep voor dit thema brengt kansrijke initiatieven bij elkaar en legt verschillende organisatie- en contractvormen naast elkaar om zicht te krijgen op wat wel en wat niet werkt. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) neemt hierin het voortouw. We zoeken naar succes- en faalfactoren en naar de meest effectieve manieren om continu leren en verbeteren te stimuleren. Uiteindelijk leveren we concrete handvatten op voor toepassing in de praktijk.

Doelen

  • Laten zien wat er mogelijk is: inventariseren en bundelen.
  • Ontdekken wat echt werkt: analyseren inhoud, vorm en implementatie.
  • Dat wat werkt vertalen naar bouwstenen.
  • Anderen inspireren hiermee aan de slag te gaan.
  • Een grote slag maken naar toepassing in de praktijk.
  • Eventuele praktische belemmeringen inzichtelijk maken.
    Cookie-instellingen