Submenu

Zorgpartijen lanceren campagne Samen Beslissen op 6 september

Frederique Nagtegaal ♛ 30-06-2021
5049 keer bekeken 0 reacties

Een nieuwe, anderhalf jaar durende campagne Samen Beslissen start op maandag 6 september. “We hopen dat samen beslissen zo vanzelfsprekender wordt. Voor patiënt en zorgverlener. Beiden krijgen in de campagne hele concrete tips.” Een interview met campagnemanager Caroline de Moor.

Het is de grootste campagne over dit onderwerp ooit en iedereen gaat dit zien en horen op tv, radio, billboards in print en online. Ook in de medisch specialistische zorg, huisartsenzorg, paramedische zorg en wijkverpleging wordt het thema flink op de kaart gezet.

Waarom komt er een nieuwe campagne?

“Er gebeurt al veel op het gebied van samen beslissen, maar het gaat nog niet altijd even gemakkelijk. Dat blijkt ook uit onderzoek van Kantar. Het helpt als patiënten zich voorbereiden op het gesprek. En als zorgverleners open en uitnodigend zijn, zodat de patiënt vragen durft te stellen en vertelt hoe het echt met hem gaat. Met de campagne willen we beiden een duwtje in de rug geven waardoor samen beslissen gewoner wordt.
Het bereik van de campagne is veel groter dan van eerdere campagnes. We richten ons via commercials op radio en tv, billboards, advertenties en sociale media op een breed publiek. Het gaat niet meer alleen over de dokter en de patiënt, maar ook over paramedici en (wijk)verpleegkundigen en hun cliënten. Samen beslissen doe je met veel verschillende typen zorgverleners. De campagne is een initiatief van het programma Uitkomstgerichte Zorg. Het is heel mooi dat we samen beslissen met extra financiering zo goed op de kaart kunnen zetten.”

Wat is de belangrijkste boodschap?

“De boodschap is dat patiënt en zorgverlener elkaar nodig hebben om tot goede zorg te komen. In de campagne wordt de gelijkwaardigheid in de relatie benadrukt. Dat zie je terug in het beeld van 2 mensen die elkaar aankijken en met elkaar in gesprek zijn. Je ziet geen witte jassen of een zorgomgeving, maar 2 mensen. Gelijkwaardig en toegankelijk. Het gesprek begint ook gewoon met ‘Hallo’.
De zorgverlener roept in de campagne de patiënt op om zijn vragen te stellen en te vertellen wat belangrijk voor hem is. De patiënt vraagt de dokter om uitnodigend te zijn, door te vragen en alle relevante informatie over de zorg te bespreken. We hopen dat zulke concrete tips landen en we samen beslissen net dat laatste duwtje geven, zodat je al je vragen stelt of vertelt waarom je liever nog geen medicijnen wil gebruiken. En dat de zorgverlener vraagt wat belangrijk is voor de patiënt, en checkt of begrepen is wat hij net heeft verteld. Campagnebureau KesselsKramer heeft die gelijkwaardigheid en toegankelijkheid treffend vertaald. Het bureau kwam meteen al met dit idee en dat bleef in de campagnetesten en consultatiegesprekken goed overeind.”

Hoe krijgt de campagne vorm?

“We bereiken het brede publiek via radio, televisie, bladen, kranten en sociale media. In en rondom ziekenhuizen en praktijken wordt de campagne zichtbaar met wachtkamervideo’s en billboards. Via de campagnepartners, vakbladen en bijvoorbeeld LinkedIn richten we ons op zorgverleners. En we ondersteunen zorgaanbieders om de campagne in en rond hun praktijk in te zetten, bijvoorbeeld met flyers en posters in de wachtkamer. In een toolkit kunnen zorgaanbieders materiaal downloaden en ook zelf maken. Je kiest dan zelf een campagnebeeld, een tip en een beroep dat je wil verwerken. Zo maak je posters en social media-uitingen op maat. Je kunt ook makkelijk een uiting maken waarmee je andere initiatieven, zoals de 3 goede vragen, extra onder de aandacht brengt. Leden van de campagnepartners kunnen hiermee al vanaf 1 juli aan de slag gaan op begineengoedgesprek.nl. Deze vernieuwde website is vanaf 6 september voor iedereen toegankelijk.”

Wanneer is de campagne geslaagd?

“Het is een warme campagne. Zorgverleners en patiënten hebben meegewerkt en zijn het gezicht ervan geworden. Ik verwacht dat we met onze boodschap veel mensen raken en dat het hen concrete handvatten biedt voor een goed gesprek. De tips zijn zo concreet dat je jezelf kunt afvragen: doe ik dat eigenlijk wel? De campagne moet de drempel verlagen om het de volgende keer wél te doen. We laten zien en voelen dat samen beslissen gewoon is. En hoe je daar van beide kanten aan kunt bijdragen. Door vragen te stellen, het gesprek voor te bereiden of een familielid mee te nemen. Of door als zorgverlener alle mogelijkheden te bespreken, door te vragen en goed te luisteren. Als we daartoe zo duidelijk worden uitgenodigd, hoop ik dat samen beslissen vanzelfsprekend en gemakkelijker wordt. Dan is de campagne geslaagd.”

Campagneposter Samen Beslissen

De campagne Samen Beslissen wordt ontwikkeld door:

  • Federatie Medisch Specialisten
  • InEen
  • Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie
  • Landelijke Huisartsen Vereniging
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra
  • Nederlandse Huisartsen Genootschap
  • Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen
  • Paramedisch Platform Nederland
  • Patiëntenfederatie Nederland
  • Pharos
  • Stichting Keurmerk Fysiotherapie
  • Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland
  • Zelfstandige Klinieken Nederland
  • Zorgverzekeraars Nederland

Discussieer mee!

Ben je al communitylid op het Kennisplatform Uitkomstgerichte Zorg? Discussieer dan mee over samen beslissen op het discussiebord!

Afbeeldingen

Waarderen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen