Samen beslissen is het proces waarin zorgprofessional en patiënt samen bespreken welke zorg het beste bij de patiënt past. Uitgangspunt is dat de zorg zoveel mogelijk aansluit bij de situatie en behoeftes van de patiënt. Onderaan de pagina vind je de beschikbare praktijkvoorbeelden en het nieuws over samen beslissen.
Evelien Janssen of Josine van der Kraan
De medische kennis van de zorgprofessional en de kennis van de patiënt over zijn eigen wensen en behoeften vullen elkaar aan bij samen beslissen.
Om meer samen te beslissen, is ondersteuning van het goede gesprek tussen patiënt en zorgprofessional onmisbaar. Patiënten moeten goede informatie krijgen over hun mogelijkheden, en de voor- en nadelen die daarbij horen. Want er zijn bijna altijd meerdere mogelijkheden. Ook afwachtend volgen kan een optie zijn. Net zo belangrijk is het om te weten wat voor die individuele patiënt belangrijk is, wat zijn voorkeuren en persoonlijke situatie zijn. Dat is voor zorgprofessionals niet altijd makkelijk om goed uit te vragen, en voor patiënten niet makkelijk om de bedenken en te verwoorden. De Patiëntenfederatie Nederland (PFN) neemt het voortouw in de werkgroep die zich over dit thema buigt.
De werkgroep heeft 6 activiteiten opgezet om meer samen beslissen te stimuleren:
Op 8 september 2022 vond de tweede kennissessie ‘Organiseren en belonen van Samen Beslissen’ plaats in Utrecht. Ruim 80 deelnemers waren aanwezig. Onder hen inkopers van zorg, beleidsmakers, zorgverleners en patiëntvertegenwoordigers. Tijdens het plenaire deel en zes interactieve sessies deelden voorlopers op het gebied van Samen Beslissen hun ervaringen en vond er kennisuitwisseling plaats. Het was een geslaagde en energieke kennissessie op een inspirerende locatie! Lees het volledige verslag of bekijk de presentaties of bekijk de infografic met de belangrijkste bevindingen uit de kennissessie.
Uit een peiling van V&VN onder meer dan 1.400 verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten, blijkt dat het samen beslissen soms moeizaam gaat bij 60% van deze zorgprofessionals. De meeste problemen die zij ervaren, hebben te maken met familie en naasten van de patiënt of cliënt.
Familie en naasten van de patiënt of cliënt zitten soms niet op één lijn, onderling of met de patiënt of cliënt. Of ze hebben onvoldoende kennis over de ziekte en het zorgaanbod, of zijn afwezig op bepalende momenten.
Lees meer uitkomsten van de peiling op de website van V&VN.
Veelgestelde vragen Praktijkvoorbeelden Ervaringsverhalen Nieuwsbrief samen beslissen
Wil je video's zien op dit platform? Accepteer dan de cookies van derden.
Inzicht in uitkomsten Samen beslissen Organiseren & betalen ICT & toegankelijkheid Leren & veranderen Kennisagenda Stimuleringsprogramma Experiment uitkomstindicatoren
Neem contact met ons op met tips of suggesties!
Kennisplatform Uitkomstgerichte Zorg is onderdeel van het Programma Uitkomstgerichte Zorg.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.