Submenu

Keuzehulpen en slimme vragenlijsten doen hun intrede in de traumazorg

Frederique Nagtegaal ♛ 29-09-2021
2622 keer bekeken 0 reacties

Samen beslissen is het proces waarin zorgprofessional en patiënt samen bespreken welke zorg het beste bij de patiënt past. Uitgangspunt is dat de zorg zoveel mogelijk aansluit bij de situatie en behoeftes van de patiënt. Onderaan de pagina vind je de beschikbare praktijkvoorbeelden en het nieuws over samen beslissen.

De medische kennis van de zorgprofessional en de kennis van de patiënt over zijn eigen wensen en behoeften vullen elkaar aan bij samen beslissen. 

Het goede gesprek

Om meer samen te beslissen, is ondersteuning van het goede gesprek tussen patiënt en zorgprofessional onmisbaar. Patiënten moeten goede informatie krijgen over hun mogelijkheden, en de voor- en nadelen die daarbij horen. Want er zijn bijna altijd meerdere mogelijkheden. Ook afwachtend volgen kan een optie zijn. Net zo belangrijk is het om te weten wat voor die individuele patiënt belangrijk is, wat zijn voorkeuren en persoonlijke situatie zijn. Dat is voor zorgprofessionals niet altijd makkelijk om goed uit te vragen, en voor patiënten niet makkelijk om de bedenken en te verwoorden. De Patiëntenfederatie Nederland (PFN) neemt het voortouw in de werkgroep die zich over dit thema buigt.

Activiteiten & doelen

De werkgroep heeft 6 activiteiten opgezet om meer samen beslissen te stimuleren:

 

  1. Campagne
    Een sectoroverstijgende campagne om iedereen die zorg nodig heeft of werkt in de zorg, een stapje verder te brengen in Samen beslissen. De campagne zorgt voor een gezamenlijke en verbindende taal en concrete tips. Bekijk de campagnewebsite.
     
  2. Keuzehulpen
    Goede en betrouwbare keuzehulpen vindbaar, toegankelijk en goed te gebruiken maken voor ziekenhuizen/klinieken, zorgprofessionals en patiënten. Lees meer over keuzehulpen.
     
  3. Scholing en opleiding
    Samen beslissen verankeren in de opleiding en (na)scholing van zorgprofessionals, zodat zij beter toegerust worden om samen met de patiënt te kunnen beslissen. 
    Competentiesets:
    - Rapportage deelproject 1 competentiesets Samen Beslissen
    Handreiking - competentieset scholing medisch specialisten Samen beslissen
    Competentieset Samen Beslissen verpleegkundig specialist
    Competentieset Samen Beslissen verpleegkundige
    Opleidingsmateriaal:
    - Opleidingsmateriaal
    - E-learning: De Kern van Samen Beslissen
    Bekijk alle documenten van scholing en opleiding bij samen beslissen.
    Onderzoeksrapport:
    - Eindrapport Samen Beslissen aan bed
  4. Leren van elkaar
    Door gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring, versnellen we de implementatie van samen beslissen in de praktijk. Voor zorgorganisaties en professionals gebeurt dit in de vorm van o.a. praktijkvoorbeelden, nieuwsbrieven en bijeenkomsten. En voor patiënten met producten voor bijeenkomsten, in een toolkit voor zorg- en patiëntenorganisaties.
    Project Samen beslissen in de praktijk
    Met het project Samen beslissen in de praktijk verzamelen we meer dan 50 voorbeelden van samen beslissen in ziekenhuizen, academische centra en zelfstandige klinieken. Werk jij aan samen beslissen in de medisch specialistische zorg? Dan horen we graag van je. Lees meer over het project Samen beslissen in de praktijk.
    Project Leren van elkaar – patiënten
    We ontwikkelden een toolkit met producten, die zorg- en patiëntenorganisaties kunnen inzetten in bijeenkomsten over samen beslissen met patiënten en naasten. Bekijk de Toolkit Samen beslissen bijeenkomsten.
    Lees meer over Leren van elkaar – patiënten
     
  5. Verbinding met beperkte gezondheidsvaardigheden
    30% van de mensen heeft moeite met het vinden, begrijpen en gebruiken van informatie over gezondheid. Binnen alle onderdelen van het programma houden we hiermee rekening. Ook ontwikkelen we een training voor ziekenhuizen/klinieken en een kennismodule voor patiëntenorganisaties. Bekijk de Toolkit Gezondheidsvaardigheden voor zorgverleners, of lees meer over verbinding met beperkte gezondheidsvaardigheden.
  6. Organiseren en belonen
    Zorgorganisaties krijgen handvatten om samen beslissen te organiseren en van elkaar te leren. Zorgverzekeraars en zorgorganisaties wisselen kennis uit om financiële knelpunten op te lossen. Lees meer over organiseren en belonen.


    Op 8 september 2022 vond de tweede kennissessie ‘Organiseren en belonen van Samen Beslissen’ plaats in Utrecht. Ruim 80 deelnemers waren aanwezig. Onder hen inkopers van zorg, beleidsmakers, zorgverleners en patiëntvertegenwoordigers. Tijdens het plenaire deel en zes interactieve sessies deelden voorlopers op het gebied van Samen Beslissen hun ervaringen en vond er kennisuitwisseling plaats. Het was een geslaagde en energieke kennissessie op een inspirerende locatie! Lees het volledige verslag of bekijk de presentaties of bekijk de infografic met de belangrijkste bevindingen uit de kennissessie.

Hoe verbeter je samen beslissen in de traumazorg? Brabantse ziekenhuizen hebben 3 instrumenten ingevoerd die patiënten en zorgverleners daarbij helpen. “Dit is de toekomst”, stelt Nicky Neequaye, adviseur bij Netwerk Acute Zorg Brabant.

Na een ongeval wil een patiënt graag meebeslissen over de behandeling. Om ze daarbij te helpen, voerde het Netwerk Acute Zorg Brabant (NAZB) in Brabantse ziekenhuizen 3 instrumenten in. De Clavicula Keuzehulp en de PROMIS CAT vragenlijsten. Daarnaast ontwikkelde de organisatie in samenwerking met ZorgKeuzeLab de Keuzehulp Herstel na Botbreuk, die in september 2021 is ingevoerd.

Clavicula Keuzehulp

Wie op de Eerste Hulp belandt met een gebroken sleutelbeen, krijgt de Clavicula Keuzehulp uitgereikt. Deze keuzehulp, ontwikkeld door Patiënt+, geeft informatie over de mogelijkheden van behandeling. De belangrijkste daarvan is: opereren of niet? De patiënt kan in alle rust de voor- en nadelen bekijken. Vervolgens kiest hij of zij samen met de arts voor een behandeling. Voorheen bepaalde de arts of er wel of niet geopereerd werd en werden patiënten minder betrokken bij die beslissing.

Gesprek aangaan

De keuzehulp helpt artsen en patiënten het gesprek aan te gaan over de opties. Volgens artsen zijn patiënten beter geïnformeerd en geven ze vaak al een voorkeur aan. De arts kan daardoor een gerichter gesprek aangaan. Dat gesprek duurt soms korter, omdat patiënten al veel weten. Maar soms ook langer, doordat ze meer op details ingaan. “Hieruit blijkt dat de patiënt een completer beeld heeft en een weloverwogen besluit kan nemen. Dat is heel waardevol.”

Betrokken bij besluit

Patiënten reageren positief op de keuzehulp. Ze vinden het prettig dat ze kunnen nadenken over de opties en betrokken worden bij het besluit. “Fijn dat je op deze manier meer controle kunt krijgen over wat er gaat gebeuren: wat voor behandeling, opereren of niet”, zo reageerde een gebruiker van de keuzehulp.

Keuzevrijheid

Een andere patiënt schreef: “Prettig dat je in je eigen tijd de informatie kunt lezen. Hierdoor begreep ik beter wat de arts vertelt en welke keuzes er zijn.” Een derde gebruiker vindt de keuzevrijheid juist wel ingewikkeld: “Ik laat de arts liever bepalen, ik heb het gevoel dat hij/zij beter weet wat het beste is.” Mensen bleken soms het idee te hebben dat ze zelf de keuze moeten bepalen, vertelt Nicky. “Dat is natuurlijk niet zo. Om dat duidelijker te maken, passen we een aantal formuleringen aan in de keuzehulp.”

PROMIS CAT vragenlijsten

Een tweede instrument dat de Brabantse ziekenhuizen inzetten zijn de PROMIS CAT vragenlijsten. Dat zijn slimme vragenlijsten, waar de patiënt via een algoritme doorheen wordt geleid. Op basis van het eerste antwoord krijgen ze een volgende vraag. “Vaak volstaan 3 tot 7 vragen, terwijl ze anders een lijst van 30 à 40 vragen moeten doorwerken. Dit is efficiënt en de patiënt wordt minder belast.

Fractuur

Deze vragenlijsten worden ingezet voor mensen met een fractuur in de benen, armen of schouders. 2 weken na hun behandeling op de eerste hulp of polikliniek ontvangen ze de vragenlijst. Thuis kunnen patiënten rustig over de vragen en eventuele vervolgbehandeling nadenken, dat is gemakkelijker dan in de spreekkamer of wachtkamer. Tijdens het polibezoek bespreken ze de antwoorden uit de vragenlijsten met de arts. Later wordt dat nog eens herhaald. Zo houdt de arts inzicht in hoe het gaat met de patiënt.

Nadeel

De praktijk bracht ook een nadeel aan het licht. Omdat de vragenlijst per persoon verschilt, betekent een score niet altijd hetzelfde. Als het heel goed of heel slecht gaat, is het helder. Soms blijkt dit moeilijker te bepalen. “Daarom komt er een vervolgproject. Dit moet de uitkomsten van de PROMIS CAT vragenlijsten duidelijker inzichtelijk maken, zodat artsen zien welke vragen zijn beantwoord en hoe ze de data moeten interpreteren.”

Herstel na botbreuk

Naast deze bestaande tools heeft de NAZB zelf een derde instrument ontwikkeld: de Keuzehulp Herstel na botbreuk. “Zelf vinden we het meer een gespreksstarter”, vertelt Nicky. De keuzehulp wordt een dag na de operatie of behandeling van een breuk uitgereikt in het ziekenhuis. De behandelingen zijn vaak met spoed. Vanaf het moment van opname komt er veel informatie op een patiënt af, ook hebben ze zelf veel vragen.

Situatie in kaart

De Keuzehulp Herstel na botbreuk helpt om de situatie in kaart te brengen en om tot een revalidatie- of behandelplan te komen. “Aan de hand van de antwoorden die een patiënt geeft, wordt een gepersonaliseerd plan opgesteld. De keuzehulp laat zien wat de patiënt te wachten staat. En de behandelaar krijgt inzicht in de patiënt en zijn of haar doelen. Dat helpt ze het gesprek aan te gaan.”

Gebruikersonderzoek

De keuzehulp is nog niet in gebruik genomen, wel is er een gebruikersonderzoek gedaan. Hier kwamen positieve reacties op. “Je beseft pas later dat bepaalde dingen gebeurd zijn. Daarom is dit prettig om te lezen”, schreef een patiënt. Een andere deelnemer meldde: “Ik denk dat iedere patiënt die een botbreuk heeft opgelopen er baat bij heeft. Simpel in te vullen en makkelijk door te lopen.”

Predictiemodel

Het is de bedoeling de Keuzehulp Herstel na botbreuk te koppelen aan een predictiemodel, dat is ontwikkeld samen met Tilburg University. Variabelen die daarin meegenomen worden, zijn onder meer geslacht en leeftijd, plaats en ernst van het letsel en het aantal dagen in het ziekenhuis. “Daarmee zien patiënten hoe het herstel bij vergelijkbare patiënten is verlopen. Niet iedereen wil dat, maar veel mensen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn.”

Afbeeldingen

Waarderen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.