Submenu

Online Nazorgportaal biedt houvast voor patiënten brandwondencentrum

Frederique Nagtegaal ♛ 01-10-2021
3419 keer bekeken 0 reacties

Samen beslissen is het proces waarin zorgprofessional en patiënt samen bespreken welke zorg het beste bij de patiënt past. Uitgangspunt is dat de zorg zoveel mogelijk aansluit bij de situatie en behoeftes van de patiënt. Onderaan de pagina vind je de beschikbare praktijkvoorbeelden en het nieuws over samen beslissen.

De medische kennis van de zorgprofessional en de kennis van de patiënt over zijn eigen wensen en behoeften vullen elkaar aan bij samen beslissen. 

Het goede gesprek

Om meer samen te beslissen, is ondersteuning van het goede gesprek tussen patiënt en zorgprofessional onmisbaar. Patiënten moeten goede informatie krijgen over hun mogelijkheden, en de voor- en nadelen die daarbij horen. Want er zijn bijna altijd meerdere mogelijkheden. Ook afwachtend volgen kan een optie zijn. Net zo belangrijk is het om te weten wat voor die individuele patiënt belangrijk is, wat zijn voorkeuren en persoonlijke situatie zijn. Dat is voor zorgprofessionals niet altijd makkelijk om goed uit te vragen, en voor patiënten niet makkelijk om de bedenken en te verwoorden. De Patiëntenfederatie Nederland (PFN) neemt het voortouw in de werkgroep die zich over dit thema buigt.

Activiteiten & doelen

De werkgroep heeft 6 activiteiten opgezet om meer samen beslissen te stimuleren:

 

  1. Campagne
    Een sectoroverstijgende campagne om iedereen die zorg nodig heeft of werkt in de zorg, een stapje verder te brengen in Samen beslissen. De campagne zorgt voor een gezamenlijke en verbindende taal en concrete tips. Bekijk de campagnewebsite.
     
  2. Keuzehulpen
    Goede en betrouwbare keuzehulpen vindbaar, toegankelijk en goed te gebruiken maken voor ziekenhuizen/klinieken, zorgprofessionals en patiënten. Lees meer over keuzehulpen.
     
  3. Scholing en opleiding
    Samen beslissen verankeren in de opleiding en (na)scholing van zorgprofessionals, zodat zij beter toegerust worden om samen met de patiënt te kunnen beslissen. 
    Competentiesets:
    - Rapportage deelproject 1 competentiesets Samen Beslissen
    Handreiking - competentieset scholing medisch specialisten Samen beslissen
    Competentieset Samen Beslissen verpleegkundig specialist
    Competentieset Samen Beslissen verpleegkundige
    Opleidingsmateriaal:
    - Opleidingsmateriaal
    - E-learning: De Kern van Samen Beslissen
    Bekijk alle documenten van scholing en opleiding bij samen beslissen.
    Onderzoeksrapport:
    - Eindrapport Samen Beslissen aan bed
  4. Leren van elkaar
    Door gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring, versnellen we de implementatie van samen beslissen in de praktijk. Voor zorgorganisaties en professionals gebeurt dit in de vorm van o.a. praktijkvoorbeelden, nieuwsbrieven en bijeenkomsten. En voor patiënten met producten voor bijeenkomsten, in een toolkit voor zorg- en patiëntenorganisaties.
    Project Samen beslissen in de praktijk
    Met het project Samen beslissen in de praktijk verzamelen we meer dan 50 voorbeelden van samen beslissen in ziekenhuizen, academische centra en zelfstandige klinieken. Werk jij aan samen beslissen in de medisch specialistische zorg? Dan horen we graag van je. Lees meer over het project Samen beslissen in de praktijk.
    Project Leren van elkaar – patiënten
    We ontwikkelden een toolkit met producten, die zorg- en patiëntenorganisaties kunnen inzetten in bijeenkomsten over samen beslissen met patiënten en naasten. Bekijk de Toolkit Samen beslissen bijeenkomsten.
    Lees meer over Leren van elkaar – patiënten
     
  5. Verbinding met beperkte gezondheidsvaardigheden
    30% van de mensen heeft moeite met het vinden, begrijpen en gebruiken van informatie over gezondheid. Binnen alle onderdelen van het programma houden we hiermee rekening. Ook ontwikkelen we een training voor ziekenhuizen/klinieken en een kennismodule voor patiëntenorganisaties. Bekijk de Toolkit Gezondheidsvaardigheden voor zorgverleners, of lees meer over verbinding met beperkte gezondheidsvaardigheden.
  6. Organiseren en belonen
    Zorgorganisaties krijgen handvatten om samen beslissen te organiseren en van elkaar te leren. Zorgverzekeraars en zorgorganisaties wisselen kennis uit om financiële knelpunten op te lossen. Lees meer over organiseren en belonen.


    Op 8 september 2022 vond de tweede kennissessie ‘Organiseren en belonen van Samen Beslissen’ plaats in Utrecht. Ruim 80 deelnemers waren aanwezig. Onder hen inkopers van zorg, beleidsmakers, zorgverleners en patiëntvertegenwoordigers. Tijdens het plenaire deel en zes interactieve sessies deelden voorlopers op het gebied van Samen Beslissen hun ervaringen en vond er kennisuitwisseling plaats. Het was een geslaagde en energieke kennissessie op een inspirerende locatie! Lees het volledige verslag of bekijk de presentaties of bekijk de infografic met de belangrijkste bevindingen uit de kennissessie.

In het brandwondencentrum zijn 24 uur per dag specialisten aanwezig aan wie je vragen kunt stellen. En lotgenoten, met wie je ervaringen kunt delen. Eenmaal weer thuis kunnen patiënten in een gat vallen. Het online Nazorgportaal biedt ze houvast.

In het Nazorgportaal ben je 'vrienden' met je zorgverleners in het brandwondencentrum. Je kunt ze een berichtje sturen en een vraag stellen. Er staan ervaringsverhalen op van andere patiënten. En je vindt er écht betrouwbare informatie, anders dan na een rondje googlen: dan weet je meestal nog niet wat waar is en wat niet.

Drempelverlagend

Patiënten die net thuis zijn, zouden het liefst het brandwondencentrum bellen met hun vragen. Maar in de praktijk voelen ze een drempel omdat ze weten hoe druk zorgverleners het hebben. Het Nazorgportaal biedt dan uitkomst. “Het is een fijn naslagwerk dat altijd beschikbaar is”, vertelt Inge Spronk, postdoc-onderzoeker bij de Brandwondenstichting en het Brandwondencentrum Rotterdam.

Nazorgmeter: tips, behandelingen en informatie

Op het portaal kunnen mensen de nazorgmeter invullen, waarmee inzichtelijk wordt wat voor problemen ze ervaren. Vervolgens worden ze doorgelinkt naar betrouwbare informatie over dat onderwerp en krijgen ze praktische adviezen, behandelmogelijkheden en uitkomstinformatie. “Het begint met: wat kun je zelf doen op dit moment? Vervolgens lees je wat de behandelmogelijkheden zijn, mocht je er last van blijven houden. En je ziet hoe andere patiënten dit ervaren. We weten dat 99% na 2 jaar geen last meer heeft van jeuk, staat er dan bijvoorbeeld. Dat kan je geruststellen”, vertelt Tsjitske Haanstra, die bijna 5 jaar bij de Brandwondenstichting werkte en een van de initiatiefnemers was van het Nazorgportaal.

Gespreksinstrument

Patiënten kunnen de nazorgmeter invullen wanneer ze willen. Voor een consult vraagt de nazorgverpleegkundige of verpleegkundig specialist ze meestal om dit te doen. Daarmee is het echt een gespreksinstrument, waarmee eventuele problemen in de spreekkamer meteen op tafel liggen.

Littekenkeuzehulp geeft opties per fase

Er is ook een littekenkeuzehulp ontwikkeld, die via het portaal is in te vullen. Het geeft uitleg over littekens en hoe deze in de tijd kunnen veranderen. Per fase wordt aangegeven wat de mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld huidtherapie of een plastisch chirurgische correctie. Patiënten kunnen de stappen thuis rustig doorlopen, bijvoorbeeld samen met hun partner. “Mensen worden gestimuleerd om na te denken over wat voor hen persoonlijk belangrijk is en welke behandeling daar bij past. Als ze dat voor een consult doen, komen ze goed voorbereid op gesprek. Ze voelen zich zekerder en kunnen gemakkelijker keuzes maken”, legt Tsjitske uit.

Prettig en veilig platform

Eind september 2021 telde het Nazorgportaal zo’n 300 accounts. Patiënten ervaren het als een prettig en veilig platform. Marjorie Holtus zegt bijvoorbeeld: “Het nazorgportaal is voor mij heel belangrijk zodat ik de juiste informatie vind, om steeds een goede keuze te maken in mijn behandeling. De ene keer kies ik voor een operatie, de andere keer ga ik liever naar een huidtherapeut toe.”

Ervaringsverhalen

Een andere patiënt is vooral blij met de ervaringsverhalen op het portaal. “Ik herken daar mijn klachten in. Dat geeft een vertrouwd gevoel: dat je weet dat het normaal is en dat het bij het proces hoort.” Een derde schrijft: “Het portaal geeft veilige onderbouwde informatie, ook over wat voor resultaat je kunt verwachten van je behandelingen. Dat geeft rust omdat je niet zelf hoeft te googlen. En het maakt de stap om contact op te nemen bij vragen laagdrempeliger.”

Nieuwe werkwijze voor zorgverleners

Tijdens het ontwikkelen en na de lancering van het portaal is Samen beslissen meer gaan leven bij zorgverleners, stelt Tsjitske vast. Dat heeft meer moeite gekost dan de initiatiefnemers hadden verwacht. “Het betekent natuurlijk toch een nieuwe werkwijze, dat heeft tijd en aandacht nodig. Maar er zijn zeker stappen gezet, er is een switch gemaakt.”

Voordelen

Zorgverleners die er gebruik van maken, zien de voordelen. Ze merken dat ze tijdens een consult meer gerichte vragen krijgen, waar ze dieper op in kunnen gaan. Het gebruik van de keuzehulp geeft sturing aan het gesprek: mensen hebben de stappen al doorgenomen, waardoor het echt over de inhoud kan gaan. Ook is het fijn dat patiënten het besprokene kunnen teruglezen. Een zorgverlener zegt daarover: “We weten dat patiënten niet alle informatie en instructies die we vertellen onthouden. Het portaal geeft houvast.” 

Veel vragen in nazorgfase

Een opname in het brandwondencentrum kan weken tot maanden duren. Het portaal is gericht op de periode erna, omdat patiënten in die nazorgfase veel vragen hebben. “In het brandwondencentrum krijgen ze 24/7 verzorging  en aandacht van het personeel. Thuis pakken ze hun dagelijkse activiteiten weer op, maar wat kunnen, mogen en willen ze nog? En hoe reageren mensen? Natuurlijk zijn ze blij om weer thuis te zijn, maar het is ook angstig en onzeker”, vertelt Tsjitske.

Samen beslissen

Zij ziet ook mogelijkheden voor een dergelijk portaal in een eerdere fase. Het allereerste moment moeten artsen vooral snel handelen, maar daarna komt er ruimte voor Samen beslissen. Bij een bepaald type brandwonden kunnen mensen bijvoorbeeld kiezen tussen operatie of een behandeling met gels en verbandmiddelen. “In het ene geval ben je er sneller vanaf, in het andere geval weet je dat het met minder littekens geneest. Een zzp’er in de bouw kiest waarschijnlijk voor die operatie, terwijl een tiener van 14 kiest voor een langere behandeling. De brandwondencentra hebben de ambitie om het portaal aan te passen voor deze fase.”

Toekomstwensen

Er zijn nog meer wensen voor de toekomst. Er is inmiddels subsidie verkregen om het portaal uit te breiden voor kinderen met brandwonden en hun ouders. De algemene informatie wordt meer toegespitst op hun situatie en de teksten worden kindvriendelijk verwoord. Tsjitske: “Dat gedeelte willen we meer visueel maken en serious gaming toepassen. En meer toespitsen op specifieke problemen die spelen bij kinderen, zoals zelfvertrouwen en zelfbeeld.”

Meer weten?

Lees meer over dit project: Samen beslissen na brandwonden met het Nazorgportaal.

Afbeeldingen

Waarderen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.