‘Bij onze hoofdpijnpoli geven patiënten vooraf via een digitale vragenlijst aan wat zij verwachten en belangrijk vinden: bijvoorbeeld de oorzaak van migraine achterhalen of een behandeling die nieuwe aanvallen voorkomt. Het invullen van de vragenlijst werkt twee kanten op. Patiënten denken van tevoren na over wat zij verwachten van de behandeling en wat zij belangrijk vinden in hun leven. De ingevulde lijst zorgt ervoor dat dit tijdens het gesprek op tafel komt. En deze informatie helpt om samen tot passende zorg te komen.’
Twijfels voorkomen
‘Een ander voorbeeld van de veranderde vorm van gesprek, is dat artsen gewend zijn om bij het behandelplan hun keuze te baseren op wetenschappelijk bewijs en de richtlijn. Door te vragen naar voorkeuren, wensen en de individuele situatie van de patiënt, voorkom je dat de patiënt later twijfels krijgt over de gekozen behandeling of deze zelfs stopt. Sommige migrainemiddelen zijn bijvoorbeeld niet geschikt als de patiënt nog een kinderwens heeft. Het werkt eerder andersom: als je samen beslist, is de kans groter dat je patiënt de medicatie gaat en blijft gebruiken.’
Handvatten
‘Op de hoofdpijnpoli’s merken we dat de vragenlijsten vooraf zowel de dokter als de patiënt helpen om zich goed voor te bereiden. Zeker omdat juist dat eerste gesprek zo belangrijk is. Toch heb je niet meer tijd. Die heb je ook niet nodig. Om hierover tips te delen, werken we samen met Hoofdpijnnet aan een dossier ‘Samen beslissen’ voor een nascholingsplatform voor en door neurologen. Zo kunnen onze handvatten collega’s in het hele land helpen om hun beleid beter af te stemmen op de individuele situatie van de patiënt.’
Organiseer een bijeenkomst over Samen Beslissen voor patiënten en naasten!