Submenu

‘Die taalambassadeur ga ik morgen meteen bellen’

Wilmke Boersma 29-06-2022
1913 keer bekeken 0 reacties

Leren van theatermakers, die laten zien hoe samen beslissen niet moet. Of leren van de ervaringen van een arts, die zelf ook patiënt is. Tijdens het congres Samen Beslissen in de praktijk op donderdag 16 juni 2022 was leren van elkaar het motto.

‘Sorry dat ik zo laat ben, ze hebben me verkeerd gestuurd’, hijgt de patiënt, trainingsacteur Liesbeth Rood van Theater A La Carte. Haar dokter, collega-acteur Liëla Rigter, antwoordt: ‘Nou, ga maar gauw zitten. Heeft u de folder gelezen die ik u vorige keer heb meegegeven?’ ‘Dat was wel veel tekst…’, stamelt de patiënt. ‘Maar wel belangrijk om samen een keuze te maken’, gaat de arts verder, want dit gedraal gaat allemaal van haar consulttijd af. ‘Stop!’ Met dit woord mag het publiek ‘inbreken’ in de scène met adviezen en tips. ‘Laat de patiënt even tot rust komen’, tipt iemand. Een ander: ‘Vraag ook eens wat zij belangrijk vindt om te bespreken.’ De acteurs beginnen opnieuw en nu gaat het stukken beter.

Onderwijsmateriaal

Tijdens het congres laten de acteurs tijdens de plenaire openingssessie in nog meer scenes zien hoe het vooral niet moet en hoe het beter kan. Het is een mooie vertaalslag van de updates die de projectleiders geven over alle projecten die lopen voor Samen Beslissen binnen het programma. Zo vertelt onderwijskundige Auk Dijkstra van de Federatie Medisch Specialisten hoe zij eraan werken om samen beslissen te verankeren in de medisch-specialistische vervolgopleidingen en die voor verpleegkundigen met goed onderwijsmateriaal. ‘Op het kennisplatform is straks veel te vinden, met ook een toolbox voor opleiders.’

Beperkte gezondheidsvaardigheden

Ook andere deelprojecten komen aan bod: zo licht beleidsadviseur Barbara van Leiden van Zorgverzekeraars Nederland toe hoe instellingen en zorgverzekeraars overleggen over een passende bekostiging voor samen beslissen. Verder is er aandacht voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden. ‘Een op de vier Nederlanders heeft moeite met bijvoorbeeld lezen of het begrijpen en duiden van medische informatie’, vertelt Majorie de Been van expertisecentrum Pharos. ‘Daarom staat er ook een toolkit op het platform om het consult te verbeteren.’ Daarnaast stipt adviseur Patiëntbelang Evelien Janssen van de Patiëntenfederatie andere hulpmogelijkheden aan, zoals de keuzekaarten en de kennismodule gezondheidsvaardigheden.

‘Bij zorgverleners leven nog veel misverstanden over Samen Beslissen’

Patiënt versterken

Om te leren van elkaars kennis en ervaring, staan er inmiddels ook 42 praktijkvoorbeelden voor zorgverleners op het platform. ‘Om ook de patiënt te versterken, is er een toolbox waarmee patiëntenverenigingen en ziekenhuizen bijeenkomsten kunnen organiseren’, vertelt Janssen (zie ook het artikel over de ervaringen van Hoofdpijnnet.nl). ‘Met een draaiboek, basispresentatie en filmpjes met patiëntervaringen kun je er meteen mee aan de slag.’ Tot slot is er natuurlijk de campagne Begin een goed gesprek’, vertelt haar collega Caroline de Moor. ‘De website en de materialen hierop blijven nog zeker vijf jaar beschikbaar.’

Taalambassadeur

Ook in de deelsessies krijgen deelnemers praktische ideeën aangereikt. ‘In de sessie ‘Een ziekenhuis voor iedereen’ over beperkte gezondheidsvaardigheden, hoorde ik over een taalambassadeur die kan helpen om het voorlichtingsmateriaal af te stemmen op mensen die laaggeletterd zijn,’ vertelt verpleegkundig specialist Stéphanie de Koning, werkzaam bij het Maasstad Ziekenhuis. ‘Die ga ik morgen meteen bellen.’ In de sessie ‘Samen beslissen in de spreekkamer: mythes en misconcepties’ merkt revalidatiearts Daniëlle de Wit, werkzaam bij revalidatiecentrum Rijndam, hoeveel misverstanden er nog leven. ‘Een valkuil is denken dat je weet wat de patiënt wil. Het gaat er juist om te vragen wat iemand zelf belangrijk vindt. Het is leuk om te zien hoe onze tips mensen echt eyeopeners geven.’

Lees meer
Lees de belangrijkste informatie uit de deelsessies en Lijn 2 nog eens en bekijk het fotoverslag met meer inspirerende ervaringen.

Afbeeldingen

Waarderen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen